Entre els mesos de gener i novembre de 2011 el Port de Barcelona ha
registrat un tràfic ferroviari de contenidors de 139.171 TEU (un TEU
equival a un contenidor de 20 peus). Aquesta xifra suposa un increment
del 46% respecte al mateix període de 2010, quan es van transportar
95.128 TEU per tren.
L’impuls experimentat pel tren al Port de
Barcelona ha fet augmentar de manera molt significativa la quota
ferroviària, que ara es situa en l’11% del comerç exterior contenitzat
que es canalitza pel recinte portuari. Aquest índex equival a dir que
l’11% dels contenidors d’importació i exportació que passen pel Port,
arriben o surten del recinte portuari en tren. Al 2006 la quota
ferroviària era només del 2,5%.
Del total de contenidors
transportats per ferrocarril entre els passats mesos de gener i
novembre, 71.308 TEU van arribar per via marítima i van ser carregats al
Port per sortir en tren cap a diverses destinacions del mercat interior
(principalment, la Península Ibèrica i França). En canvi, un total de
67.234 TEU van arribar al recinte portuari en tren per ser embarcats en
direcció al mercat exterior.
El transport ferroviari de vehicles
nous també ha experimentat uns resultats notables durant els 11 primers
mesos de l’any. Fins al mes de novembre el Port ha transportat 153.002
automòbils en tren, marca que es tradueix en un increment del 28%. En el
cas dels vehicles nous, la quota ferroviària respecte al tràfic de
comerç exterior (unitats d’importació i exportació) equival al 34%.
Més infraestructures i més serveis
El bon comportament d’aquest tipus de tràfic respon a l’esforç inversor realitzat pel Port de Barcelona en matèria d’infraestructures ferroviàries i també a la creixent oferta de serveis per part dels operadors.
Així, des de 2010 el Port de Barcelona ha invertit 15,5
milions d’euros en l’ampliació i millora de la xarxa ferroviària
interna del recinte portuari. En concret, ha destinat 8 milions d’euros a
l’adaptació a l’ample de via internacional de les terminals
ferroviàries del moll Príncep d’Espanya (on opera la terminal Tercat) i
del moll Sud (on s’ubica Terminal de Contenidors de Barcelona, TCB). El
moll Costa ha rebut una inversió de 2,5 milions d’euros i ja disposa,
des del passat mes de novembre, d’una terminal ferroviària d’ample
ibèric i mètric per a la descàrrega de vehicles nous. A més, el Port
està invertint 5 milions d’euros en la construcció dels accessos
ferroviaris provisionals a la terminal de contenidors del moll Prat, que
entrarà en funcionament el proper mes de juliol.
Són 4 els
corredors ferroviaris que connecten el Port de Barcelona amb els
principals nodes del mercat interior: el central, el corredor de l’Ebre,
el del sud de França i l’europeu. Els serveis ferroviaris del Port
enllacen Barcelona amb Saragossa, Madrid, Lió, Vitòria, Burgos, Lleida i
Tarragona, entre d’altres destinacions.
* Notícia publicada al web del Port de Barcelona. Felicitem aquesta institució per la seva aposta pel ferrocarril, així com pel seu paper exitós en l'economia catalana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada