dilluns, 24 d’octubre de 2011

El corredor mediterrani consolidarà el Port com a centre neuràlgic de distribució del sud d’Europa*



La infraestructura contribuirà a incrementar la competitivitat de les empreses de l’entorn

La designació per part de la Comissió Europea del corredor mediterrani com a projecte prioritari de la Xarxa Transeuropea Bàsica de Transports permetrà consolidar el Port de Barcelona com a centre neuràlgic de distribució de mercaderies del sud d’Europa i de la Mediterrània.

La connexió del recinte portuari amb un potent corredor ferroviari fins a França “és clau per a la consecució de l’objectiu estratègic del Port de Barcelona d’esdevenir la principal porta d’entrada del sud d’Europa i de la Mediterrània per a les mercaderies, principalment les procedents d’Àsia”, ha declarat avui el president de l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB), Sixte Cambra.

El corredor ferroviari també permetrà crear un sistema logístic més sostenible i equilibrat entre el sud i el nord del continent europeu. Entre Àsia i Europa es transporten anualment més de 18 milions de contenidors per via marítima, un volum de càrrega que transita pel Canal de Suez i travessa la Mediterrània. Tanmateix, el 75% d’aquest volum de mercaderies és descarregat als ports del nord d’Europa, des d’on posteriorment es redistribueix a la resta del continent a través d’una àmplia xarxa de connexions fluvials i ferroviàries. En canvi, només el 25% d’aquestes mercaderies és descarregat als ports de la Mediterrània.

La futura infraestructura ferroviària contribuirà a corregir aquest desequilibri, alhora que permetrà aconseguir una millora de l’eficiència de les cadenes logístiques i dels fluxos de càrrega globals. “El corredor ferroviari contribuirà decisivament a que els ports de l’arc mediterrani puguin captar una quota superior d’aquestes mercaderies, la qual cosa permet a les navilieres reduir entre 3 i 4 dies de navegació respecte als ports del nord d’Europa, amb la corresponent reducció d’emissions de CO2 i NOx i un estalvi considerable de combustible i de despeses operatives”, ha manifestat el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra.

El nou corredor és un element cabdal per convertir Barcelona i el seu entorn en una potent plataforma logística euromediterrània, des de la qual els grans distribuïdors, operadors logístics internacionals i empreses multinacionals distribueixin els seus productes en els mercats europeus i mediterranis.

Companyies més competitives

L’increment de la competitivitat de la indústria de l’entorn serà un altra conseqüència fonamental del desenvolupament del corredor ferroviari. Com alternativa a unes vies terrestres congestionades, la infraestructura ferroviària permetrà a les empreses instal·lades a la seva àrea d’influència posicionar els seus productes al mercat europeu de manera àgil i eficaç. Així, les empreses de Catalunya veuran afavorits els seus processos logístics gràcies a la nova connectivitat que oferirà el corredor ferroviari. A més, la nova infraestructura ajudarà a reforçar l’estratègia d’enfortiment del mercat interior (hinterland) del Port de Barcelona, basada en una àmplia xarxa de terminals marítimes interiors (Saragossa, Azuqueca de Henares, Toulouse i Perpignan, entre d’altres que es troben en projecte) connectades al recinte portuari a través del tren.

En els darrers anys, l’aposta del Port de Barcelona pel tràfic ferroviari ha donat importants resultats. Al 2010 el volum de contenidors transportats per tren a la instal·lació portuària va créixer un 75%. Enguany l’impuls del ferrocarril es consolida: fins al mes de setembre el tràfic ferroviari de contenidors ha augmentat un 65%. Aquest avanç ha fet créixer la quota ferroviària de manera molt significativa. D’acord amb els resultats del passat mes de setembre, l’11% del tràfic total de contenidors d’origen i destinació del Port (exclòs el trànsit) va arribar o sortir del recinte portuari per tren. Aquesta xifra suposa un avanç rellevant respecte a fa tan sols 5 anys, quan la quota ferroviària del Port era del 2,5%.

* Nota de premsa publicada a portdebarcelona.cat. el passat 19 d'octubre. Disponible en pdf.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada