L'equilibri financer del port de Barcelona ha permès augmentar la
inversió enguany fins als 193 milions, tot i que el benefici del 2011 va
caure un 31%. L'entitat potenciarà encara més l'arribada de creuers.
El president de l'Autoritat Portuària de Barcelona (APB), Sixte
Cambra, va reivindicar ahir el paper de l'organisme públic com a primera
administració inversora a Catalunya. El port barceloní ha canalitzat
1.500 milions d'euros els últims 10 anys, dels quals la meitat s'han
finançat a través de fons de cohesió i de préstecs del Banc Europeu
d'Inversions (BEI). L'altre 50% els ha aportat la mateixa entitat
portuària.
Precisament, aquesta salut financera permet mantenir el ritme de
projectes. L'APB compta amb un endeutament a llarg termini de 486
milions (bona part a 25 anys), després dels 8 milions de venciments que
va tornar l'any passat. "Això fa que mantinguem un nivell de liquiditat
elevat" que referma el nivell d'inversions compromès, va assegurar Sixte
Cambra. La relació entre els recursos generats ( cash flow ) -que va arribar als 78 milions l'any passat- i endeutament s'ha equilibrat en la proporció d'un a sis.
Amb aquest panorama, el pressupost inversor està assegurat.
L'APB destinarà aquest any 193 milions a diversos projectes, cosa que
representa un augment del 83% sobre els 105,4 milions del 2011. A la
xifra anunciada per a l'any en curs s'hi han d'afegir els 826 milions
d'inversió privada compromesa o en execució. Cambra va puntualitzar que
en aquest paquet privat hi ha obres que s'hauran fet en més d'un any,
com per exemple la nova terminal de Tercat-Hutchison al moll Prat, que
s'inaugurarà aquest any. Aquest projecte constarà d'un total de 500
milions, dels quals se n'estan executant actualment més de 300. Aquesta
potència inversora s'ha pogut realitzar amb una caiguda del benefici
d'explotació del 23% durant l'any passat, fins als 60 milions.
Bonificacions
L'import de la xifra
de negoci va situar-se l'any passat en els 158 milions, un 6% menys que
el 2010. La davallada de la rendibilitat i de la facturació han estat
causades en bona part per la rebaixa de les taxes i les bonificacions
practicades "per augmentar la competitivitat" dels operadors portuaris,
va destacar Sixte Cambra en la presentació dels resultats de l'APB.
La rebaixa mitjana de les bonificacions va ser del 9% fins a un
total de 14 milions, una política que enguany es mantindrà amb "altres
bonificacions de caràcter singular", que no va voler concretar i que
podrien arribar als cinc milions addicionals. Aquestes reduccions de
costos per als clients ha estat un element més de competitivitat per a
les empreses exportadores, segons el criteri de Sixte Cambra. Les dades
mostren com des de Barcelona s'exporten més mercaderies de les que
s'importen.
Les vendes a l'exterior van sumar el 2011 un total de 744.687 de
TEU (la unitat que fa servir el port equivalent a un contenidor de vint
peus), cosa que va suposar un increment del 6,74%. Les importacions
també van pujar, però a un ritme molt més moderat, de l'1,92% (622.344
TEU).
Noves terminals de creuers
Pel
que fa als passatgers, l'any passat van arribar a la capital catalana
3,8 milions de persones, amb un augment de l'11%. Només en el trànsit de
creuers, els 881 vaixells que van fer escala van desembarcar 2,6
milions de passatgers (+13%).
En aquest sentit, Cambra va reconèixer que hi ha una certa
saturació i que l'APB està estudiant diferents possibilitats per ampliar
la capacitat de recepció de vaixells, que pot incloure una nova
terminal. Finalment, Cambra va afirmar que segueix estudiant el projecte
Marina Port Vell (unes instal·lacions de luxe per a iots), que inclou
unes inversions de 32 milions.
* Notícia publicada al diari Ara. La bona salut del Port de Barcelona, és una bona notícia, especialment en els temps de crisi que vivim. Desitgem que segueixi sent així.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada